In een wereld waarin veiligheid, efficiëntie en kwaliteit steeds belangrijker worden, spelen goed opgeleide professionals een cruciale rol. Bij SIOS begrijpen we dat onze docenten de spil zijn van ons succes.
Zij brengen niet alleen kennis over, maar inspireren ook cursisten om hun vaardigheden en inzichten naar een hoger niveau te tillen. Of het nu gaat om opleidingen voor heftruckchauffeurs, veiligheidscoördinatoren, of interne trainers, onze docenten zetten zich elke dag in om hoogwaardige, praktijkgerichte lessen aan te bieden.
Via deze weg willen we dan ook onze waardering uitspreken voor onze docenten en het belang benadrukken van hun expertise.
Daarom leggen we vandaag de spotlight op een van onze collega’s die niet alleen zijn vak beheerst maar ook zijn lessen verrijkt met persoonlijke passie en innovatie, Peter De Neve.
We spraken met hem over zijn rol bij SIOS, wat hem motiveert, en hoe hij bijdraagt aan de groei en professionalisering van onze opleidingen.
Peter: Ik heb zestien jaar gewerkt bij een chemisch bedrijf in Lokeren. Ik ben daar begonnen en stap voor stap opgeklommen tot productieverantwoordelijke. Omdat het een klein bedrijf was, had ik een brede rol: ik hield me bezig met productie, veiligheid en ook milieu. Het was eigenlijk een totaalpakket.
Ik volgde daarvoor de nodige opleidingen. Na verloop van tijd voelde ik echter dat ik te lang op dezelfde plek zat. Ik had geen verdere doorgroeimogelijkheden meer en het werk werd routine. Op dat moment besloot ik dat het tijd was voor iets anders. Daarna ben ik beginnen zoeken naar een nieuwe uitdaging. Ik had allerlei opties in mijn hoofd, voornamelijk technische functies. Maar ik herinnerde me dat ik in een ver verleden een lerarenopleiding had gevolgd.
Bovendien gaf ik altijd graag toolboxmeetings, korte opleidingen of besprekingen binnen het team in het bedrijf waar ik werkte.
Op een dag zag ik een vacature bij SIOS. Dat sprak me meteen aan en ik besloot ervoor te gaan. Ik had nog een aantal andere sollicitaties lopen, waarvan sommige al in een vergevorderd stadium waren, maar bij SIOS voelde ik direct een klik. En zo ben ik daar terechtgekomen.
Inmiddels werk ik er nu drie jaar vast in dienst.
Peter: Zoals alle docenten geef ik opleidingen intern transport of heftruck en reachtruck. Daarnaast geef ik meer theoretische opleidingen, zoals BA4, VCA Basis en VCA VOL. Ook verzorg ik soft skills-trainingen, bijvoorbeeld “interne trainer”. Dat zijn trainingen voor interne trainers die in bedrijven zelf opleidingen geven.
Peter: Ik besteed wekelijks één dag aan R&D. Tijdens die dag werk ik PowerPoints bij, actualiseer ik de inhoud en controleer ik op veranderingen in de wetgeving. Dat is momenteel één dag per week, maar waarschijnlijk wordt dat in de toekomst meer.
We merken bij SIOS dat er een snelle evolutie is, vooral op het gebied van informatietechnologie en technologie in het algemeen. In deze sectoren geldt het gezegde: stilstaan is achteruitgaan. Videocontent wordt bijvoorbeeld steeds belangrijker en is ook toegankelijker voor onze cursisten. Hoewel dit veel tijd kost, is het de investering zeker waard.
Peter: Dat hoort daar zeker bij. We hebben enerzijds het gedeelte PowerPoint, die geactualiseerd moeten worden, en anderzijds het blended leren of het DLM-verhaal (Digitale Leermodules).
Samen met een collega creëren we de content, zowel grafisch als inhoudelijk. Mijn collega implementeert die in de juiste tools en toepassingen. Ik probeer er een samenhangend verhaal van te maken dat visueel wordt vertaald.
Peter: Steeds meer klanten kiezen voor een digitale aanpak en dat heeft verschillende voordelen.
Ten eerste is het theoretische gedeelte veel flexibeler omdat de cursist zelf kan bepalen wanneer hij of zij de theorie volgt. Dat is handig voor de cursist maar ook voordelig voor het bedrijf.
Daarnaast speelt het kostenplaatje een grote rol. Als wij bijvoorbeeld een in company-opleiding geven en we moeten tien mensen tegelijkertijd theorie laten volgen in een zaal, dan zijn dat tien mensen die op dat moment niet in de productie staan.
Dat kan behoorlijk belastend zijn voor een bedrijf. Een digitale aanpak vermindert die druk aanzienlijk. Daarom kiezen ze soms voor ‘Blended Learning’. Dat helpt om de druk op de productie te verminderen. Dat is een belangrijk voordeel.
Peter: Mijn opleidingen werk ik samen met mijn collega uit. Daarna wordt het gereviseerd door andere mensen.
We beginnen met een basis van de theorie die we standaard al aanbieden, maar we maken het aantrekkelijker door het meer te visualiseren met filmpjes en foto’s. Daarnaast voegen we tussendoor vragen toe, zodat we kunnen aantonen dat de stof daadwerkelijk begrepen wordt. Dit voorkomt dat mensen alleen maar doorscrollen om aan het einde de vragen te beantwoorden. Die borging is een belangrijk aspect.
Peter: Ja, precies. En voor praktische vakken, zoals rolbrug of intern transport, wordt er achteraf altijd een praktijktoets afgenomen.
Peter: Dat verschilt. Veel klanten kiezen voor een standaardopleiding, zoals een heftruckopleiding. Maar soms is maatwerk nodig.
Een voorbeeld hiervan is een project bij de faculteit dierengeneeskunde in Merelbeke, waar ze paarden hijsen. Dat is een compleet ander verhaal en daar hebben we een aangepaste opleiding voor gemaakt. Dat project loopt nu al twee à drie jaar. Voor zo’n project zijn er veel aspecten waar ik mezelf ook in heb moeten bijscholen. Het hijsen van een paard is bijvoorbeeld geen normale lading. Dit vraagt om specifieke kennis en expertise.
Peter: Een van de grootste uitdagingen is dus inderdaad digitalisering, maar ook de opkomst van AI speelt een rol. We moeten zorgen dat we vooroplopen. Je kunt tegenwoordig bijvoorbeeld met AI een opleiding laten ontwikkelen, maar de informatie die daaruit komt, is vaak nog niet correct, zeker niet op het gebied van wetgeving.
Daarnaast blijft het opleiden van interne trainers belangrijk. Hoewel de kennis en structuur van een opleiding belangrijk zijn, betekent dat nog niet dat iemand die kennis goed kan overbrengen. Dat aspect blijft een uitdaging en een prioriteit.
Verder is er het multiculturele aspect. Want we merken dat de vraag naar Engelstalige of Franstalige opleidingen sterk stijgt, wat een uitdaging vormt. In die opleidingen zitten vaak mensen van verschillende culturen. Ik geef daarom ook vaak Engelstalige opleidingen. Het is niet mijn moedertaal, maar ik spreek het wel, en ik heb het vroeger ook gegeven als les. Bovendien hebben we sinds kort ook een nieuwe collega, Laurens, die ook Engels- en Franstalige opleidingen verzorgt.
Het is zeker niet evident, want voor de meeste cursisten is Engels ook niet hun moedertaal. Het gebeurt regelmatig dat bedrijven iemand naar een Engelstalige opleiding sturen omdat die persoon geen Nederlands spreekt. Dat maakt het des te belangrijker om de lessen visueel en toegankelijk te maken. Ik leg dan vaak op een eenvoudige, praktische manier uit, soms met handen en voeten, maar altijd binnen dezelfde timing. Dat blijft een uitdaging.
Peter: Zeer goed, constructief! We hebben WhatsApp-groepen waarin we communiceren. We zien elkaar echter niet vaak, omdat de opleidingen van SIOS in Drongen en Brugge plaatsvinden, maar de meeste docenten verspreid werken.
Omdat ik regelmatig in Drongen ben, zie ik afwisselend een aantal collega’s. Ik probeer dan te polsen naar wat er veranderd moet worden, bijvoorbeeld in de PowerPoints, of waar we extra aandacht aan moeten besteden. Het is belangrijk dat we informatie delen en van elkaar leren, zeker als we dezelfde vakken geven. Onze WhatsApp-groep helpt daarbij.
Peter: Ik denk dat onze aanpak uniek is omdat we sterk investeren in R&D en kennis. In het komende jaar willen we daar nog verder in gaan door interne docenten vaker naar opleidingen te sturen om onszelf continu bij te scholen.
Daarnaast luisteren we echt naar onze klanten. Een standaardconcept bestaat eigenlijk niet bij ons. We streven naar kwalitatieve lessen en hebben als doel dat cursisten veilig met een toestel leren werken of de juiste kennis verwerven die ze nodig hebben.
Wat ons ook onderscheidt, is ons maatwerk. We kijken bijvoorbeeld naar de toestellen en werkzaamheden binnen een bedrijf en passen onze opleidingen daarop aan. Aan de hand daarvan creëren we interne attesten die specifiek gericht zijn op de werkomgeving van onze klanten. Dat maakt onze aanpak zowel efficiënt als effectief.
Peter: We gaan veel vaker in-company. Natuurlijk proberen we ook onze infrastructuur in Drongen en Brugge ten volle te benutten, zeker nu Brugge nog vrij nieuw is. Er worden wekelijks lessen gegeven door een docent in Drongen, maar de meeste andere docenten worden uitgestuurd naar in-company trainingen.
Peter: Absoluut. Dat is ook wat blended learning zo interessant maakt. We kunnen bedrijven een digitaal theoretisch deel aanbieden, zodat de cursisten de theorie al beheersen. Vervolgens toetsen we die kennis af in de praktijk, rechtstreeks op hun werkplek.
Bijvoorbeeld: als een bedrijf werkt met takels, zoals bij een recent project, kijken we specifiek naar hoe zij die takels gebruiken. Vervolgens nemen we een praktijktest af op maat van hun werkprocessen. Het heeft geen zin om onnodig complexe scenario’s te behandelen, we richten ons echt op wat relevant is voor hun job.
Jobomschrijving:
Wat we van jou verwachten:
Ons aanbod:
SIOS is een dynamische onderneming in volle groei, je kan meehelpen aan de verdere uitbouw van onze activiteit en werken aan je eigen ontwikkeling. In onze omgeving zijn openheid, collegialiteit en persoonlijke inbreng aangewezen.